Qajarieh, Articles by Fatemeh Ghaziha
  
آخرین نوشته ها
لینک های روزانه
    میرزا تقی خان امیر کبیر
    :
    بی هرگونه مبالغه ای باید پذیرفت که اگر ناصرالدین شاه ناجوانمردانه و بی دلیل فرمان اعدام امیرکبیر را ، پس از سالها خدمتگزاری به ایران صادر نکرده و دست خود را به خون یکی از معدود خدمتگزاران صدیق ایران نیالوده بود، و نیز اگر امیرکبیر در مقام خود سالها باقی می ماند، به یقین، امیرکبیر، ایران عصر قاجاری را که همچنان در دوران قرون وسطی متوقف گردیده بود، با حسن سیاست و واقع بینی و ایران دوستی، به شاهراه ترقی و تعالی هدایت می کرد، و در نتیجه مورخان، تاریخ یک صد و پنجاه ساله اخیر ایران را به صورتی دیگر رقم می زدند . نه ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه برای سفرهای بی ثمر خود به اروپا، دار و ندار ایران را نزد بیگانگان گرو می گذاردند و نه در این سفرها آبروی ایران و ایرانی را بر باد می دادند، و نه ناصرالدین شاه به دست میرزارضای کرمانی به قتل می رسید ...، و چه بسا امیر کبیر سالها پیش از انقلاب مشروطیت (۱۳۲۶ ه. ق./ ۱۹۰۶ م.)، ایران را به دوران حکومت قانون رهبری کرده بود، و نیز شاید در غرب آسیا کشوری همچون ژاپن به وجود آورده بود.
    منبع: ج.م. برگزیده ها: امیرکبیر (حدود ۱۲۲۲ - ۱۲۶۸ ه.ق )،نشریه ایران شناسی ،سال هشتم، تابستان ۱۳۷۵ - شماره ۲ ،صص۴۰۲ تا ۴۰۸ .

    سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۴
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت

    یزدان والی‌نژاد
    ۲۷ تير ۱۴۰۰ ساعت ۸:۲۹
    با سلام و عرض ارادات
    عکسی از میرزاتقی‌خان امیرکبیر منتشر کردید. می‌خواستم اندکی در خصوص پیشینه این عکس بدانم و اگر امکان دارد در مورد منابع و عکاس آن هم توضیح فرمایید. چون تا پیش از دیدن این عکس در سایت شما فکر می‌کردم عکسی از میرزا تقی‌خان باقی نمانده است و اصولا دردوره‌ی میرزاتقی‌خان عکاسی به شکلی که در نیمه دوم سلطنت ناصرالدین رواج یافت، مرسوم نشده بود. این عکس کیفیت خوبی دارد و اگر در ابتدای دوره ناصری گرفته شده باشد، به لحاظ سبک و نوع چاپ خیلی جالب است. پیشاپیش از لطف و عنایت‌تان ممنون هستم.






    سلام آقای یزدانی نژاد در مورد این عکس مقاله ای در مجله دارالفنون چاپ شده به قلم آقای کسروی اگر به کانال تلگرامی ذیل بروید توضیحات راجع به این مقاله موجود است:
    https://t.me/Qajarstudies