Qajarieh, Articles by Fatemeh Ghaziha
  
آخرین نوشته ها
لینک های روزانه
    ان شا الله تعالی با کمال قوت قلب مشغول کارها باشید، خاصه دواندن انگلیسها از بوشهر
    نامه ناصرالدین شاه در مورد حمله انگلیسها به جنوب ایران
    در ۱۲۴۹ ه. ق. در حالیکه ۶ سال از انعقاد عهد نامه ترکمان چای می گذشت ،فتح‌علی شاه قاجار عباس میرزا را مامور باز پس گیری هرات از افغان‌ها کرد ، اما مرگ عباس میرزا در راه مشهد این کار را ناتمام گذاشت. محمد شاه قاجار نیزتلاشی غیر موفق درین رابطه داشت، تا اینکه ناصرالدین شاه نیروئی به سرکردگی سلطان مراد میرزا حسام السلطنه برای بدست آوردن هرات اعزام نمود و آنها طی عملیاتی موفق. هرات را محاصره و در سال ۱۲۷۳ ه. ق. این شهر را به تصرف ایران در آوردند..
    پس از تصرف هرات، دولت انگلستان ضمن اعلان جنگ به کشورمان ،به بخشی از جنوب ایران حمله نموده و درگیری‌هایی بین نیروهای ایرانی و انگلیسی روی داد که به شکست سربازان ایرانی انجامید وجزیره خارک و بوشهر به اشغال قوای انگلیس در آمد. بنا بر این دولت ایران که به هیچ وجه نمی خواست خارک و بوشهر را از دست بدهد حاضر به انجام مذاکره برای صلح با دولت انگلیس شد.این مذاکرات منجر به انعقاد معاهده پاریس در فرانسه انجامید. بر اساس این معاهده که به عهدنامه صلح پاریس(۷ رجب ۱۲۷۳ )معروف و به نمایندگی فرخ خان امین الملک از ایران و نماینده انگلیس منعقد گردید هرگونه حق حاكمیت ایران بر هرات سلب وانگلیسی‌ها نیز پذیرفتند که قوای خود را از ایران(بوشهر و خارک ) خارج کنند.
    سند ذیل دستخطی است که ناصرالدین شاه در زمانی که قوای انگلیس در بوشهر و خارک بودند ، به صدر اعظم خود میرزا آقا خان نوری نوشته است.

    متن سند:
    جناب صدراعظم[میرزا آقا خان نوری]
    از وقتی که از حضور رفته اید چه کرده اید. ان شا الله تعالی با کمال قوت قلب مشغول کارها باشید، خاصه دواندن انگلیسها از بوشهر.خدا ان شا الله به شما قوت خواهد داد.
    هر وقت چاپار فارس برسد ،کاغذها را بزودی نزد ما بفرستید. فوج خوی را زود روانه کنید. کشیکچی باشی، فضلعلی خان زود بروند،ان شا الله.
    کارها ان شا الله خوب می شود ، قدری حوصله و جرئت و دل می خواهد.عاقبت امور ان شا الله بی عیب است.به توجه مرتضی علی (ع). سنه ۱۲۷۳
    آرشیو اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
    پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۹:۴۹
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت