Qajarieh, Articles by Fatemeh Ghaziha
  
آخرین نوشته ها
لینک های روزانه
    این مریضخانه ساخته و با وسایلی که فراهم کردن آن در آن زمان میسر بود مجهز شد و ناصرالدين شاه روزهایی که به بازدید مدرسه می رفت از این بیمارستان سر کشی می کرد
    تاسیس مریضخانه برای دارالفنون:
    چون در آغاز تدریس طب جدید در مدرسه دارالفنون ، بعضی کسان نسبت بدان بی اعتقاد بودند، رئیس مدرسه از روی مصلحت ، میرزا احمد طبیب کاشانی را که از طبیبان معروف طب قدیم بود به معلمی این رشته گماشت تا بهانه ای برای مخالفت با تدریس طب جدید به دست متعصبان جاهل و نا اهل نیفتد . ولی بعدها برای اینکه شاگردان طب به روش محصلان اروپائی درسهای پزشکی را توأم با عمل بیاموزند، به استدعای علیقلی خان اعتضادالسلطنه ناصرالدین شاه موافقت کرد بیمارستانی وابسته به دارالفنون تاسیس گردد .
    این مریضخانه ساخته و با وسایلی که فراهم کردن آن در آن زمان میسر بود مجهز شد و ناصرالدين شاه روزهایی که به بازدید مدرسه می رفت از این بیمارستان سر کشی می کرد.از جمله :
    روز شنبه ۱۸ سه ساعت به غروب آفتاب مانده تشریف فرمای مدرسه مبارکه دارالفنون شدند. نواب اعتضادالسلطنه وزیر علوم معلمين ومتعلمين را که قبل ازوقت آماده وحاضر نموده بودند از سان حضور مهر لمعان مبارك گذرانده مراتب ترقی و درجات كمال هريك را از قرار تعیین و تشخیص صحيح به معرض حضور مبارك رساندند و كل على حسبه مشمول عنایات ملوکانه و مورد انعامات و اکرامات خسروانه گردید و يك ساعت به غروب مانده به مریضخانه مبارکه جديده تشریف همایونی ارزانی داشتند . وضع و ترتیب مریضخانه مذکوره مطبوع طبع مبارك آمده مستحسن افتاده و از آنجا که اهتمام بلیغ از جانب نواب اعتضادالسلطنه وزیر علوم در امور مدرسه مبارکه و مريضخانه و غیره به ظهور رسید و بسیار پسند خاطر مبارك اعليحضرت همایون گردید دستخطی به سرافرازی نواب معظم شرف صدور یافت . ( شماره ۱۹۱ روزنامه ایران مورخ دوشنبه ۲۷ شعبان ۱۲۹۰).
    (این بیمارستان بعدها به مریض‌خانه دولتی شهرت یافتب ودر گذر زمان به نام بیمارستان سینا تغییرنام یافت )
    علی ای ُ حال در این زمان (۱۲۹۰ه.ق)میرزا رضا دکتر معلم طب فرنگی و میرزا عبدالوهاب حکیم باشی معلم طب ایرانی بودند.و میرزا کاظم خان حکمت طبیعی . در این سال
    علم طب و طبیعی - شاگردان فارغ التحصیل که اجازه معالجه دارند :
    در این زمان، شاگردان رتبه اول که در نزد میرزا عبدالوهاب حكیم باشی۔ طب ایرانی و نزد میرزا رضا دکتر طب و جراحی فرنگی، و نزد میرزا کاظم خان حکمت طبیعی و دواسازی خوانده اند و ترقیات نموده اند غبارتند از :
    میرزا محمد کرمانشاهی - محمد جعفر خان ولد محمود خان ملك الشعرا۔ میرزا على اکبر ولد حاجی میرزا حسن کرمانی - میرزا علی اکبر ولدمیرزا محمد فخر الأطباء ، میرزا نصرالله حکیم الهی ، میرزا علی خان ولد مهدی خان قاجار، حسن خان ولد اسد خان ، باقر خان ولد محمد حسین خان قاجار، میرزا ابوالحسن تفرشی، میرزا ابراهيم ولد حاجی خان مهاجر ، میرزا مؤمن ولد میرزا محمود ،میرزا حسن ولد میرزا ابوالحسن ،میرزا محمد ولد میرزا محمود .
    ر.ک. اقبال یغمایی ، مدرسه دارالفنون، مجله یغما،۱۰،مرداد۱۳۴۹ ، شماره ۲۶۳، صص۲۹۹ - ۳۰۶
    ر.ک. اقبال یغمایی ، مدرسه دارالفنون، مجله یغما،10،مرداد1349 ، شماره 263، صص299 - 306
    جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲:۱۸
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت