Qajarieh, Articles by Fatemeh Ghaziha
  
آخرین نوشته ها
لینک های روزانه
    عزیزالسلطنه بعد از درگذشت شاه متولد شد.مادر او محبوب السلطنه از زنان موقت ناصرالدین شاه بود. این دختر در حالیکه بیش از پانزده سال نداشت در گذشت . و مطابق عریضه ای که خودش نوشته در عسرت زندگی می کرده .
    عزیزالسلطنه آخرین دختر ناصرالدین شاه
    مرگ در نوجوانی در حین تنگدستی
    عزیزالسلطنه آخرین دختر ناصرالدین شاه قاجار است. که بعد از درگذشت شاه متولد شد.مادر او محبوب السلطنه از زنان موقت ناصرالدین شاه بود. این دختر در حالیکه بیش از پانزده سال نداشت در گذشت . و مطابق عریضه ای که خودش نوشته در عسرت زندگی می کرده و در این رابطه و در سال ۱۳۲۹ قمری، عریضه ای به نایب السلطنه احمدشاه ،ابوالقاسم ناصرالملک نوشته و شرح پریشانی زندگیش را شرح داده وی در بخشی ازین نامه اظهار می دارد که تولد این کمینه ، چند ماه پس از شهادت شاه شهید بود و در زمان سلطنت اندوخته ای نکرده که حالا بابت امر معیشت راحت باشد. چند سال با مادر و چند نفر نوکر و خدمه با کمال عُسرت با قلیل مواجب گذران می کرد. در ابتدای مشروطه گی که از طرف مجلس مقدس امر به قطع حقوق گردید، مواجب این کمینه را هم مقطوع و هزار تومان منظور نمودند،... از حضرت اشرف انصاف می خواهم که معنی مشروطه گی همین است، سایر ممالک هم که مشروطه شده اند، اول با اولاد سلطان این قسم رفتار کرده اند، بخدا قسم هرچه داشته ام چه در بازار نیمه بها فروخته ام و چه در بانک گرو گذاشته ام.دو ماه است که عمارتی که جنب عمارت خورشید بود به تصرف حکومت داده شده، حمّامی هم که در تصرف این کمینه بود، تصرف کرده اند. در این دو ماه بی حمّام مانده ام. شوهری ندارم که کفیل مخارج بنده شود، دوسال هم هست که مواجب کمینه نرسیده است. معنی عدالت و مشروطه همین است که دختر سلطان گدائی کند. اما متاسفانه اجل مهلتش نداد تا نایب السلطنه به درخواست او رسیدگی کند و درگذشتش به شرح ذیل اعلام شد

    ا
    رتحال

    عزیزالسلطنه صبیه مرحوم ناصرالدین شاه که تقریبا پانزده سال داشته، پریشب مرحومه گردید. دیروز نعش او را با عده ای از پلیس و ژاندارم و سوارهای امنیه به طرف حضرت عبدالعظیم برای دفن در مقبره مرحوم ناصرالدین شاه حمل نمودند.
    ر.ک.فاطمه قاضیها، دختران ناصرالدین شاه،تهران، نشر گویا،۱۳۹۹ ،صص۴۰۹ -۴۱۵

    شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۴:۰۵
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت