Qajarieh, Articles by Fatemeh Ghaziha
  
آخرین نوشته ها
لینک های روزانه
    ....به همت غیورانۀ برادران محترم آذر بایجانی ما در بیست و هفتم ذی حجۀ ۱۳۲۴ دولت علیه ایران رسماً در عداد دول مشروطه و صاحب کنستی توسیون (constitution قانون اساسی) قرار گرفت . دوۀ خوف و وحشت به آخر رسید . وزمان سعادت وترقي گرديد • عمر نکبت و فترت منتهی شد . وتجديد تاريخ و اول عمر ایران گشت . زبان و قلم در مصا لح امور ملک و ملت آزاد شد .....
    تصویر : میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل
    سرمقاله اولین شماره روزنامه صور اسرافیل
    منتشر شده در هفدهم ربیع الاول ۱۳۲۵ ه.ق
    بسم الله الرحمن الرحيم
    حمد خدای را که مایر ایرانیان ذلت و رقیت خودرا احساس کرده و فهمیدم که باید بیش از این بندۀ عمر و زید و مملوك این و آن نباشیم . و دانستیم که تا قیامت بارکش خویش و بیگانه نباید بود . لهذا ،با یك جنبش مردانه در چهاردهم جمادی الاخر سال ۱۳۲۴هجری قمری مملکت خویش را مشروطه و دارای مجلس شورای ملی ( پارلمان ) نموده ، و به همت غیورانۀ برادران محترم آذر بایجانی ما در بیست و هفتم ذی حجۀ ۱۳۲۴ دولت علیه ایران رسماً در عداد دول مشروطه و صاحب کنستی توسیون (constitution قانون اساسی) قرار گرفت . دوۀ خوف و وحشت به آخر رسید . وزمان سعادت وترقي گرديد • عمر نکبت و فترت منتهی شد . وتجديد تاريخ و اول عمر ایران گشت . زبان و قلم در مصا لح امور ملک و ملت آزاد شد . و جرائد و مطبوعات برای انتشار نیك و بد مملکت حریت یافت . روزنامه های عدیده مثل ستارگان درخشان با مسلکهای تازه افق وطن را روشن کرد . و سران معظم بنای نوشتن و گفتن را گذاشتند. مانیز با عدم لیاقت و بضاعت مزجاة (مزجاة یعنی چیز اندک و بی قدر) قلم برداشته که بخواست خداشاید بتوانیم به دین و دولت و وطن و ملت خود خدمت کنیم و با بنای این آب و خاك مو روثی که با خون پدران. ونیاكان ما عجين وسرشته است ابراز ارادتی نماِئیم . در تکمیل معنی مشروطیت و حمایت مجلس شورای ملی و معاونت روستائیان وضعنا و فقرا و مظلومین امیدواریم تا آخرین نفس ثابت قدم باشیم . و از این نیت مقدس تا زنده ایم دست نکشیم . و با صدای رسا میگوئیم . که از تهديد و هلاکت بیم و خوفی نداریم . و به زندگی بدون حریت و مساوات و شرف وقعی نمیگذاریم. و بجز ذات پروردگار و احکام آلهيه و قوانین ملكیه از احدی نمی ترسیم . وازاین عقیدۀ راسخ و محکم تخطی نمی کنیم . تملق از کسی نمی گویئم . وبه رشوه گول نمی خوریم .

    قدح و مدح بی جا از هیچکس نمی کنیم، و اغراض نفسانی بکار نمی بریم . به عبارت آخرى، بد را بد و خوب را خوب می نویسیم. در نگارش این روزنامه انتفاع و سودشخصی را منظور نمی نمائیم . و این کار را كسب وشغل خود قرار نمی دهیم. و به فریاد بلند به تمام برادران ایران و ایرانی نژاد خود عرض می کنیم . که اگر خدای نخواسته از ما نسبت به وطن خلافی مشاهده فرمایند مارا متنبه نموده و از راه کج باز دارند . وتاخير آنان را میخواهیم ما را از خود دا نند.
    بمنه وكرمه والصلوات و السلام على محمد و آله الطاهرين المعصومين

    شماره اول روز نامه صور اسرافیل
    سه شنبه ۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۲
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت