Qajarieh, Articles by Fatemeh Ghaziha
  
آخرین نوشته ها
لینک های روزانه
    ...این که اظهار دلتنگی کرده بودید و استدعا کرده بودید تا تبریز بیائید وقت تنگ است و نمی شود بیایید.....
    پیش نویس تلگراف ناصرالدین شاه از فرنگستان به امین اقدس سوگلی خزانه دار
    توضیح : زبیده خانم یا امینه اقدس گروسی یکی از زنان سوگلی ناصرالدین شاه و عمه عزیز السلطان بوده که ناصرالدین شاه او را از گروس به حرمخانه آورد، وی به تدریج نزد شاه مقام والائی یافت بطوریکه اقدسیه شمیران برای او ساخته و آباد و به اسم او نامگذاری شده است.وی چنان مورد اعتماد ناصرالدین شاه قرار گرفت، که ملقب به امينه اقدس ،جواهرات ناصرالدین شاه به او سپرده و خزانه دار شد.
    امين اقدس در اواخر عمر نابینا شد و شاه او را برای معالجه به اروپا فرستاد ، وی اولین بانوی ایرانی بود که برای معالجه به فرنگ رفت ولی بی نتیجه برگشت.

    پیش نویس تلگراف ناصرالدین شاه از فرنگستان به امین اقدس
    [ متن سند]: سواد تلگرافیست که به دستخط مبارک ۲۶ ذیحجه ۱۳۰۶ از وینه به طهران شده
    از وین به طهران امین اقدس
    جواب تلگراف ما در وین رسید و خوشوقت شدیم، الحمدلله به سلامتی دیروز وارد وین شدیم، عزیزالسلطان احوالش بسیار خوب است و الان نشسته است حقه بازی با پول می کند که تازه یاد گرفته است. این که اظهار دلتنگی کرده بودید و استدعا کرده بودید تا تبریز بیائید وقت تنگ است و نمی شود بیایید. ان شاء الله از تبریز تلگراف می کنم که چه وقت به قزوین بیائید، به قزوین آمدن آسان است، در کالسکه چاپاری می نشینید، یک شبه به قزوین می رسید و مهمان باقرخان[سعد السلطنه ] حاکم می شوید، بار و بنه هم لازم ندارید. آقا میرزا محمد خان حاضر است سلام می رساند.
    منبع سند: روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه در سفر سوم فرنگستان، به کوشش دکتر محمد اسماعیل رضوانی ،فاطمه قاضیها، تهران، سازمان اسناد ملی ایران ۱۳۷۳ ص۴۹۷
    سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲:۱۵
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت