....دوهوسه ملاحظه می نماید که روبند زنان باید همیشه آويخته باشد و نامحرم را حق دیدن روی آنها نیست ولی گاهگاهی علی رغم احتمال ضرب و شتم خواجه سرایانی که مراقب دختران بودند، خطر را بر خود خریده و زمانیکه گوشه نقاب را به قول او( ولو برای نمودن سر دماغ هم شده باشد) قدری بالا می زنند ، او از این فرصتهای کم و کوتاه استفاده می نماید.....
نقاشیهای امیل دوهوسه نقاش فرانسوی از زنان ایرانی
. دوهوسه ملاحظه می نماید که روبند زنان باید همیشه آويخته باشد و نامحرم را حق دیدن روی آنها نیست ولی گاهگاهی علی رغم احتمال ضرب و شتم خواجه سرایانی که مراقب دختران بودند، خطر را بر خود خریده و زمانیکه گوشه نقاب را به قول او ولو برای نمودن سر دماغ هم شده باشد) قدری بالا می زنند ، او از این فرصتهای کم و کوتاه استفاده می نماید . چهره زنان ایرانی به چشم او بر خلاف صورت مردان زنده و با نشاط جلوه می کند .به اضافه دوهوسه زنان ایران را دارای مزایای درجه عالی تمدن میداند
بعضی از تصویرهایی که موفق شده از زنان ترسیم کند و باقی مانده ، عبارتند از :
۱ -زن ایرانی با چارقد ، ۲- زن ارمنی از جلفای اصفهان ،۳ - زن ایرانی با چارقد
۴ -زن ارمنی، ۵ -زنان ارمنی در لباس خارج منزل، ۶-زن ارمنی در لباس داخل منزل
۷- رقاصه، ۸ -ناهار زن متشخص ایرانی و خدمتگار،۹ – بساط چای،۱۰ -زنان ایرانی
۱۱ -زن ایلیاتی،۱۲ - زن ایرانی با قلیان،۱۳ -ساقی،۱۴ -کلفت با آفتابه لگن، ۱۵ - زن چادری با روبنده (چاقشور در دست دارد)،۱۶ -زن چادری،۱۷ -زن با چادر و چافشور و روی باز،۱۸- زن با چادر و چاقشور و رو بندۂ نیمه باز،۱۹- زن با چادر و چاق شور و روبنده ،۲۰ -زن با چادر چاقشور و روبنده ، ۲۱- زن با چادر چاق شور و روبنده .
منبع : ر.ک .سفری به ایران،مجموعه ای از نقاشیهای لوئی امیل دوهوسه از مناظر و مردم ایران(۱۲۳۶ – ۱۲۳۸ ه.ش)با مقدمه و از کلکسیون منوچهر فرمانفرمائیان،تهران،بنیاد فرهنگ ایران ، صص۶ الی ۱۳ .
يكشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۲