Qajarieh, Articles by Fatemeh Ghaziha
  
آخرین نوشته ها
لینک های روزانه
    قرار نامه واگذاری اختیار جنگلهای دولت علیه ایران از آستارا تا استرآباد اعم از گیلان و مازندران و تنکابن و کجور واسترآباد و سایر ولایات كائناماکان از جانب اولیای دولت علیه ایران به تجارتخانه مسيوكوسیس و توفيلاكتس تبعه دولت قوی شوکت روسیه.
    ......دیوان اعلی قدغن سخت و ممانعت خواهد نمود، که احدی بدون اجازه تجارتخانه مزبوره، مداخله در جنگلها نکند و هرگاه احدی به غیر از گماشتگان کوسیس و توفيلاكتس، چوبی یا تخته برای حمل به خارجه بریده باشند.....
    قرار نامه واگذاری اختیار جنگلهای دولت علیه ایران از آستارا تا استرآباد اعم از گیلان و مازندران و تنکابن و کجور واسترآباد و سایر ولایات كائناماکان از جانب اولیای دولت علیه ایران به تجارتخانه مسيوكوسیس و توفيلاكتس تبعه دولت قوی شوکت روسیه

    فصل اول:
    دولت علیه ایران اختیار تمامی جنگلهای گیلان و مازندران و تنکابن و کجور و استرآباد و غیره از آستارا تا استرآباد و بندر جز را به تجارتخانه کوسیس و توفیلاکتس واگذار می نماید، در مدت پنج سال شمسی، که چوب شمشاد و گردو و غیره آنچه خواسته باشد قطع و به فرنگستان حمل نماید و باید زیاده از دویست و پنجاه هزار اصله از چوب شمشاد قطع ننمایند.
    فصل دویم:
    بدون اجازه تجارتخانه مزبوره احدی حق ندارد که از جنگلهای مزبوره برای حمل به خارجه، از راه دریا یا خشکی هیچ رنگ چوبی را قطع نماید و همچنین احدی حق ندارد تخته یا زغال حمل به خارجه نماید.

    فصل سیم:
    دیوان اعلی قدغن سخت و ممانعت خواهد نمود، که احدی بدون اجازه تجارتخانه مزبوره، مداخله در جنگلها نکند و هرگاه احدی به غیر از گماشتگان کوسیس و توفيلاكتس، چوبی یا تخته برای حمل به خارجه بریده باشند، دیوان اعلی متعهد است که در هر نقطه از نقاط مزبوره، ضبط نموده، عین چوب یا تخته را تحویل گماشتگان کوسیس و توفیلاکتس نماید. و همچنین به حکومتهای ولایات در تقویت تجارتخانه مزبوره در پیشرفت کار و حفظ حقوق آنها، تاکیدات و احکام لازمه صادر خواهند فرمود که تعدی به کارگزاران و عملجات تجارتخانه مزبوره وارد نیاید.
    فصل چهارم:
    اولیای دولت علیه ایران، به تجارتخانه کوسیس و توفیلاکتس حق میدهند، که جنگلهای مزبوره را کلا و بعضا به دیگری از تبعه دولت علیه ایران یا روسیه یا غيرهما، واگذار نماید. سوای چوبهای شمشاد، که مطابق فصل اول باید مخصوصا در دست تجارتخانه مزبوره باشد و به دیگری واگذار ننماید.
    فصل پنجم:
    اولیای دولت علیه ایران به تجارتخانه مزبوره وعده می دهند که بعد از انقضای مدت پنج سال، جنگلها را به تجارتخانه مزبوره، در صورتی که طالب باشد، در پنج سال دیگر به مبلغ معين و شروط همین قرار نامه واگذارند و اگر هم دیگری طالب شود و زیاده نماید، تجارتخانه کوسیس و توفیلاکتس را مقدم بدارند و اگر تجارتخانه مزبوره طالب نشود و اولیای دولت علیه به کمپانی دیگر واگذار نماید، انبارها و خانه هایی که تجارتخانه مزبوره برای این کار ساخته و مهیا نموده، اولیای دولت علیه مساعدت خواهند نمود، که آن خانه ها و انبارها را به آن مستاجر جدید به قیمت عادله به فروش برسانند.
    فصل ششم:
    تجارتخانه کوسیس و توفيلاكتس متعهد است که در مدت پنج سال مبلغ پنجاه و پنج هزار تومان پول سفید رایج ایران، در هر سالی یازده هزار تومان به دیوان اعلی به دو قسط متساوی یکی در نیمه یا نوار که تقریبا هشتم دلو می شود و یکی در نیمه مای ** که تقریبا هشتم جوزا می شود، کارسازی نماید و بجز این وجه نباید دیوان اعلی و حکومت ها به اسم گمرک و راهداری و اسامی دیگر وجهی از تجارتخانه مزبوره به جهت چوب آلات و ذغال ، چه در ولایت و چه در وقت حمل به خارجه، چیزی مطالبه نمایند.
    فصل هفتم:
    تجارتخانه مزبوره متعهد است که متعرض جنگلهای محل تفرج اعليحضرت همایونی روحنا فداه نشود و از آنها چوب قطع ننماید. در تمام رودخانه چالوس از ابتدا تا انتها، هر دو طرف رودخانه [و] از اول کالیجرود الى آخر بحر رودبار که لب دریا است.
    فصل هشتم:
    تجارتخانه مزبوره رعایت صاحبان املاک حول و حوش را، چنان که سابقا می نموده خواهد نمود و در صورتی که صاحبان املاک بخواهند، نسبت به کارگزاران تجارتخانه مزبوره اجحاف و بی حسابی نمایند، اولیای دولت علیه متعهدند، که رفع اجحاف و تعدی آنها را بفرمایند.
    فصل نهم:
    این قرار نامه از ۱۸ یانوار ۱۸۹۵، مطابق ۱۱ دلو يونت ئیل ۱۳۱۲، لغایت ۱۸ یانوار ۱۹۰۰ مطابق ۱۱ دلو تنکوزئیل ۱۳۱۷ برقرار خواهد بود.-
    منبع:فاطمه قاضیها، اسناد روابط روسیه از ناصرالدین شاه تا سقوط قاجاریه ، تهران:۱۳۸۰، وزارت امور خارجه ،صص ۲۸۱-۲۸۴ .
    سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت

    کوشان مهران
    ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱:۵۷
    گیرنده امتیاز از یونانیان تبعه دولت روسیه بوده است. مهم ترین گونه های چوبی صادراتی شمشاد بود که اکنون جز لکه هایی کوچک و در حال نابودی به دلیل آفت گیاهی چیزی از آن برجای نمانده است. بلوط بلند مازو بویژه در تالش به دلیل داشتن تانن در چوب برای ساخت بشکه هایی بکار می رفت که در آن شراب سرخ و زرد معروف گرجستان را می انداختند.

    به تدریج و با سفرهای ایرانیان به خارج و مشاهده وضعیت مدیریت منابع طبیعی حساسیت درباره کاهش سال به سال جنگل های شمال بالا گرفت و خود پادشاه هم متذکر می شد که در مقایسه با سال های پیش دامنه جنگل ها کاهش یافته است.