Qajarieh, Articles by Fatemeh Ghaziha
  
آخرین نوشته ها
لینک های روزانه
    ارشاد از روی جهل غیر از فساد و ضلالت نتیجه ندارد
    نامه سید حسن مدرس به وزیر معارف وقت در مورد حقوق زنان در اسلام در ارتباط با مجله جهان زنان

    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضور مبارک حضرت مولائی آقای امیراعلم وزیر معارف و اوقاف
    زحمت می دهم، شماره پنجم مجله جهان زنان را مطالعه کردم،غیر از پنج الی شش ورق اول [که] موضوع بحث امثال من نیست و ِالّا عرض می کردم که آنها هم چندان مفید نیست.اما چند ورق اول مجملات و مبهماتیست که از روی جهل و بی اطلاعی از حقوق مشروع و غیر مشروع زنهای ملل دنیا اظهار شده، البته تصدیق خواهید فرمود که ارشاد از روی جهل غیر از فساد و ضلالت نتیجه ندارد، اگر نویسنده انکار دارد بفرمائید حاضر شده، خود شما هم تشریف داشته باشید،تا واضح شودکه صاحب این کلمات ابداً واقف از حقوق زنها به قانون اسلام نیست،تا بفهمد که حقوق آنها و آسایش آنها در قانون اسلام زاید بر آنچه خیال می کنند مراعات شده . بلی عیش و عشرت و تمتع از او منحصر به یک شوهر است، و بالجمله باید سعی کرد که حقوقی که در اسلام مقرر است،مجری شود،هرعیب که هست در مسلمانی ماست.
    در خاتمه عرض می کنم، جاهل است گوینده و نویسنده این اوراق و قابلیت نوشتن و انتشار دادن این گونه مطالب را ندارد « والله یهدی من یشاء »والسلام علیکم.
    فی شهر صفر ۱۳۴۰ سید حسن المدرس.



    آرشیو اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۸:۱۸
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت

    Mahshid Modares
    ۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۹
    سلام و درود به شما خانم قاضیها، همیشه از مطالب، مقالات، کتاب ها و تحقیقات ارزشمند شما بهره می بریم. متشکرم که اسناد مهم از این قبیل را ر اختیار علاقمندان و پژوهشگران قرار می دهید.


    متشکرم، خانم مدرس گرامی ، همه اهتمام من بر این است، که مطالب ارائه شده مفید واقع گردد.با سپاس
    آرزو عرب اف
    ۱۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۲
    درود بر شما
    و سپاس از مطالب و توضيحات مفيدتان.
    بسيار استفاده كردم.
    با آرزوى بهروزى





    با سلام و سپاس و تشکر از توجهتون
    علیرضا علوی منش
    ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۵
    با سلام
    و با تشکر از شما
    آیا امکان دارد مطلب مجله جهان زنان را هم ضمیمه فرمایید؟ آیا این مطلب در دسترس هست؟
    بسیار جالب خواهد بود اگر مطلب آن مجله را هم مورد مطالعه قرار دهیم تا متوجه مطلب شادروان آیت الله مدرس بشویم.
    با آرزوی موفقیت و سلامتی



    با سلام و درود و تشکر از توجهتان ، خیر متاسفانه مطلب مجله جهان زنان در دسترس اینجانب نیست ولی شاید مطالب ذیل بتواند به شما کمک کند.
    جهان زنان مجله‌ای ویژه حقوق زنان و آموزش آنان بود که آفاق پارسا به سال 1299در مشهد چاپ آن را آغاز کرد و بعدها انتشارش را در تهران ادامه داد. به رغم اتخاذ لحنی میانه‌رو هنگام سخن‌راندن در آموزش زنان، چاپ مجله با مشکل رو به رو شد. در پی انتشار شمارۀ پنجم پس از نشر نامهٔ سردبیر پیرامون کشف حجاب و حقوق برابر، فخر آفاق به قم تبعید و امتیاز نشریه‌ جهان زنان هم لغو شد.
    «فخرآفاق پارسا» از نخستین زنان روزنامه‌نگار دوران مشروطیت بود. او در سال ۱۲۷۷ ه.ش. در تهران متولد شد. فخر آفاق به زنان عربی و فرانسه تسلط داشت و بیشتر تحصیلات و دانشش را در کلاس‌های خصوصی و با معلم سرخانه در منزل پدری کسب کرد.
    وصلت فخر‌ آفاق با فرخ‌الدین پارسا، از روزنامه‌نگاران مشهور و مدیر داخلی روزنامه‌ «ارشاد» پای فخر‌ آفاق را به جهان پرتلاطم مطبوعات باز کرد. همسرش صاحب امتیاز نشریه «جهان زنان» بود و در بازگشایی روزنامه به او کمک کرد.. طبق اعلامیه دو هفته‌نامه «جهان زنان» در نخستین شماره، قرار بود که لحن نویسندگان آرام و محافظه‌کارانه باشد. فخر‌آفاق هم از آن دست فعالان حقوق زنان بود که از واژگان و انتقادهای تند در نوشته‌های خود و مجله‌اش استفاده نمی‌کرد. حتی بر این نظر بود که مجله نباید در امور سیاسی داخل شود یا با افرادی که مخالف حقوق زنان هستند وارد مجادله شود. در شماره اول درباره مشی این مجله نوشته شده است: «افکار ما: تربیت خود، تعلیم نوع خود، ثبوت والامقامی خود، اثبات لزوم پیروی از شرایع نبوی و بالاخره تذکار روش زندگانی و سلوک با سرپرستان و شوهر که هم تامین دنیای ما را کرده، مظلوم وار در زیر لگد و مشت شوهر جان نداده یا به طناب قساوت آنان مصلوب نشویم و هم به اجر اخروی و مواعید پیغمبر نایل گردیم. عمل ما تنها از روی شرایع نبوی و دین حقه اسلام است و آنچه می‌خواهیم را از حضرت حق طلب می‌کنیم.»
    فهرست مطالب شماره اول این نشریه حوزه‌های مورد توجه و علاقه دست‌اندرکاران آن را در زمینه آموزش و تحصیل زنان، بچه‌داری و هنرهای زنان نشان می‌دهد. این فهرست به شرح زیر است: «عمل و امل (آرزو) زنان جهان، لزوم تعلیم زنان، بچه پروردن، زنان نامی، پخت‌ و پز، مفاخر زنان، اشعار، مطایبه، سپاسگزاری، اطلاع، و اولین خدمت.» هنوز تعداد زیادی از شمارگان این مجله منتشر نشده بود که فرخ‌الدین پارسا، همسر فخر‌آفاق به تهران منتقل شد. چاپ دوباره جهان زنان در تهران به تعویق افتاد و نهایتا در مهر ماه ۱۳۰۰ ه.ش. از سر گرفته شد. دفتر مجله در خیابان ناصرخسرو بود و نشریه در قطع کوچک خشتی و با چاپ سربی در مطبه باقرزاده منتشر می‌شد. گرچه چاپ «جهان زنان» با ماه‌ها تعویق در تهران از سر گرفته شد اما عمر آن چندانی طولانی نشد. لحن نوشته‌ها در شماره جدید تیز‌ و برنده‌تر شده بود. دو مطلب جدید در شماره پنجم با نام «لزوم تعلیم زنان» و «از حالا» به انتقاد از وضعیت نابرابر زنان و مردان پرداخته و به اختلافات در سطح مخاطبان دامن زد. مجله در جا توقیف شد. سید حسن مدرس نامه‌ای تند ( همین نامه ای که به اشتراک گذاشته شده )در اعتراض به محتویات مجله نوشت و همین موضوع سبب شد که مطالب آن را ضد دین بخوانند........»ر.ک https://tavaana.org/fa/JahanezananMag
    لازم به توضیح است که فخر آفاق پارسا مادر فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش پهلوی دوم بود.